Niemand kiest er voor om alleenstaand ouder te worden. Je kinderen alleen opvoeden is vaak het gevolg van een scheiding of het overlijden van één van de ouders. Het is zeker niet makkelijk om je kinderen alleen op te voeden, maar ik weet zeker dat iedereen die uitdaging aan kan! Hoe ik dat weet? Ik heb er jaren alleen voor gestaan. Sommige dagen zijn moeilijker dan andere, maar ik hoop dat ik met mijn ervaringen andere alleenstaande ouders kan inspireren.

Kinderen op de eerste plaats
Kinderen en pubers opvoeden tot geweldige volwassenen is geen hogere wiskunde. Het belangrijkste is dat je er gewoon bent. Dit betekent dat je een balance moet vinden tussen werk en privé. Wees op je hoede dat je niet elke avond tot laat werkt of je werk mee naar huis neemt. Het kan zo verleidelijk zijn om even ​​snel een e-mail te beantwoorden of een telefoongesprek te voeren, maar ik denk dat wij het aan onze kinderen verplicht zijn om ook echt aanwezig te zijn. Zoek desnoods een andere baan of maak een carrière switch! Kinderen vinden het niet belangrijk hoeveel geld je verdient, zolang je ze liefde geeft, ze een dak boven hun hoofd hebben en ze eten krijgen zijn ze al gelukkig.

“Ruim alle apparaten op, zet de tv uit en besteed echt aandacht aan elkaar”

Probeer geen vrienden te zijn
Je hoeft geen vriend te zijn van je kind, ze hebben je nodig als ouder. Dat betekent dat ze je niet altijd even leuk zullen vinden of dat ze het niet altijd eens zijn met de keuzes die jij maakt, vooral de keuzes die voor hen relevant zijn. Natuurlijk wil je ook geen tiran of bullebak zijn, iedereen mag meepraten en meedenken over hoe ze het fijn vinden in huis, maar uiteindelijk bepaal jij de regels en bewaak jij de grenzen. Onthoud wel dat jouw gezin er anders uitziet dan andere gezinnen, dus weersta de verleiding om die vergelijking te maken.

Word ook geen vrienden op social media. Vooral niet als een vervanging voor het feit dat je er in het echte leven niet bent. Gun ze een plek om rebels te kunnen zijn. Geef ze de ruimte. Het is echter wel een goed idee om van tijd tot tijd even te checken om ervoor te zorgen dat hun online gewoonten veilig zijn.

“Als ik merkte dat ik mezelf in de steek laat, doe ik een stap terug en noem ik vijf dingen die mijn gezin uniek maakt, hoe groot of klein ze ook zijn. Soms is er een kleine herinnering nodig om je te laten beseffen hoe goed je het eigenlijk hebt.”

Geef prioriteit aan je geestelijke gezondheid
Voor mensen die veel stress hebben in het dagelijks leven is het goed om soms een pas op de plaats te nemen. Een goede methode hiervoor is mindfulness; Mindfulness is er in veel vormen en maten, maar zelfs in de meest basic vorm een goed hulpmiddel die overal zonder apparatuur kan worden ingezet.

Neem eens een stap terug in een stressvolle situatie, zodat je jezelf bewust wordt van die situatie. Inventariseer hoe je je voelt in het moment. Waar maak je je het meest zorgen over? Wat is het ergste dat echt kan gebeuren? Sluit je ogen en wees je bewust van je ademhaling.  Let op je hartslag. Kijk of je het kunt vertragen met diepe ademhalingen. Het is goed als je hart bonst, wees je ervan bewust dat het dat doet. Ik weet dat het te simpel lijkt, maar deze kleine oefening heeft me geholpen om wat afstand te creëren van bepaalde problemen. Ik heb gemerkt dat het opnieuw focussen van mijn aandacht elders de beste vorm van stressverlichting is, omdat het me in staat stelt een stap terug te doen, te hergroeperen en fris terug te keren. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar het helpt echt en is zeker het proberen waard. We hebben allemaal af en toe een time-out nodig.

Maak tijd vrij voor stressverlichting
Neem korte pauzes voor wat lichamelijke oefeningen op in je dag. Als je bijvoorbeeld wacht op een belangrijk telefoontje, gebruik die tijd om een ​​paar keer de trap op en af te lopen, te planken of wat buikspieroefeningen te doen. Sommige mensen zweren bij stressballen. Het feit is namelijk dat wanneer je voldoende beweging hebt op een dag, dit stress verlichtend werkt en beter is voor je gezondheid. Zelfs als je gewoon een stevige wandeling door het kantoor maakt, kun je beter omgaan met de druk.

Gun jezelf een pauze
Vaak zijn het onze eigen gedachtes die ons naar beneden halen. Leer jezelf om je gedachtes onder controle te houden. Niet alles wat je denkt is waar! Als je jezelf hoort denken, “Ik heb een fout gemaakt met …” of “Ik had niet moeten …” analyseer die gedachte, is het een reële gedachte. Ga met jezelf in discussie. Buig het om naar iets positiefs! Dat moet niet heel erg moeilijk zijn, want je bent al een held dat je de opvoeding van je kind(eren) in je eentje doet. Concentreer je daarop!

Het ‘verliezen’ van een partner en de zoektocht naar het alleenstaande ouderschap is voor iedereen moeilijk. Niemand is een perfecte ouder. Ik heb geleerd dat de sleutel om succesvol te zijn als ouder, is om aanwezig te zijn in het leven van je kind(eren) en elke dag van het ouderschap te genieten!

Ik ben Wies, een fulltime alleenstaande mama van een 11 jarige zoon met ADHD. Naast het opvoeden van mijn zoon werk ik als gastouder en ben ik PGB-hulp bij mensen thuis.

Delen!